Wel reclame maken, maar niet willen verkopen. Dat was samengevat mijn kennismaking met Allsecur. Al vaker heb ik gemerkt dat als er maar net iets afwijkt van de standaardprocedure dan gaat het fout bij veel (overheids)bedrijven.

Wat was er aan de hand: ik had in verband met mijn verhuizing naar Nederland mijn auto op 23 juni ingevoerd. De dag erop vertrok ik naar het buitenland, maar toen ik een kleine maand later weer thuis kwam, lag er een brief van de RDW dat ik de auto op straffe van een geldboete onmiddellijk moest verzekeren. Op zoek dus naar een verzekeringsmaatschappij.

De auto is niet verzekerd, dus we kunnen hem niet verzekeren…

Via internet kwam ik bij Allsecur uit en ik vulde de gegevens in. Maar plots kwam er een schermpje te voorschijn met de melding om via de telefoon contact op te nemen met de helpdesk omdat de auto net was ingevoerd. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kreeg een vriendelijke dame aan de telefoon, genaamd Ellen. Maar Ellen had geen goed nieuws voor mij, want omdat de auto niet verzekerd was, kon de auto niet verzekerd worden. Ik wees haar er vervolgens op dat de auto nog altijd verzekerd was in het land van herkomst, maar ze bleek niet te vermurwen.

Ik dacht bij mezelf: dat vriendelijke vrouwtje kan er ook niks aan doen, maar alvorens het gesprek te beëindigen, vroeg ik of ze me misschien een mailtje kon sturen waarin ze me bevestigde dat mij de verzekering geweigerd werd. Ik kon dan aantonen bij de RDW dat ik van goede wil was en wel degelijk de auto wilde verzekeren. Ellen legde daarvoor begrip aan de dag, maar ze moest hierover wel eerst intern overleg plegen en ze zou me hierover later terugbellen.

Overtuigend argument: Allsecur heeft geen verzekeringsplicht…

Ellen was niet alleen vriendelijk, maar ze hield ook nog woord. Binnen het kwartier belde ze terug, alleen had ze geen goed nieuws voor mij: Allsecur wilde me niet verzekeren en ze wilde ook niet zeggen waarom Allsecur dat niet wilde. “Bovendien had Allsecur ook geen verzekeringsplicht”, voegde ze er nog met een verontschuldigend stemmetje aan toe. Tja, tegen zo’n overtuigend argument kon ik natuurlijk niet op…

Gauw even verder gezocht op internet en een halfuurtje later was mijn auto elders verzekerd, maar ik vraag me toch af waarom zo’n maatschappij miljoenen aan reclame uitgeeft om vervolgens zonder een afdoende verklaring nieuwe klanten te weigeren?

Over de auteur: Evert van Wijk geeft mediatraining aan bedrijfsleiders, woordvoerders en politici in Nederland en België