Wat doet een journalist als een sponsor merkvermelding vraagt? Dit gebeurde bij Nike die als voorwaarde stelde dat de naam Nike in het interview met Dafne Schippers genoemd zou worden.
Autoriseren van interviews is in de politiek doodnormaal
Vragen aan een journalist of je een artikel mag nalezen alvorens het wordt gepubliceerd is vandaag de dag doodnormaal. Zeker als een journalist vragende partij is, kun je voorwaarden stellen. TIjdens mediatraining wijs ik de mensen daar voortdurend op, maar toch merk ik dan enige schroom.
Zelf werk ik al jaren voor de politiek en daar gaat er helemaal nooit een verhaal uit alvorens het niet van alle kanten door een leger van voorlichters is geautoriseerd.
Maar wat als een sponsor zoals NIKE van een journalist eist dat zijn naam wordt vermeld? Tja, als de journalist de kans heeft om de populairste sportvrouw van dit moment, Dafne Schippers, te interviewen dan worden de grote journalistieke principes opzij geschoven. Zelfs als die journalist voor de NRC schrijft.
Voor primeurs gaan de grote journalistieke principes snel overboord
Journalisten mogen dan wel zeggen dat ze dikke schijt hebben aan voorlichters en pr-mensen, zoals Rutger Castricum van Pownews onlangs nog in een interview in het inmiddels ter ziele gegane lijfblad van het voorlichtersgilde Communicatie Magazine verklaarde. “Voorlichters zijn lucht voor mij.”
Maar als er een primeur te halen valt, dan heiligt het doel de middelen.
Bang voor de concurrentie van de commerciële zender
Op zich is dat allemaal niet nieuw. Ik schat dat het intussen alweer zo’n 15 jaar geleden is dat een journalist van het journaal een interview vroeg met een CEO van een groot energiebedrijf die ik toen als klant had. Maar in plaats daarvan bood ik hem een door onszelf ingeblikt interview in broadcastkwaliteit aan. Groot protest bij de journalist die zei dat hij zich echt niet voor de publicitaire kar wilde laten spannen. “Take it or leave it”, zei ik. Hij ging snel overstag, bang dat hij was dat de commerciële zender er mee aan de haal zou gaan. ’s-Avonds zat een behoorlijk stuk van het ingeblikte interview in het journaal.
Journalisten zullen het niet snel toegeven, maar voorlichters en pr-mensen zijn en blijven voor hun een belangrijke bron…