Wat doe ik in mijn koektrommel: of hoe houd ik controle over mijn verhaal?

Hoe kun je dat voorkomen, vragen mensen mij tijdens mediatrainingen. Bedenk dat praten met de media ongeveer hetzelfde is als rondgaan met de koektrommel. Die zul je eerst moeten vullen. Deze keer heb je er zelfgebakken wafeltjes ingedaan en kletskoppen van de warme bakker. Je bent vooral benieuwd of jouw zelfgemaakte koekjes in de smaak vallen. Maar tijdens de rondgang pakt iedereen een kletskop en de wafeltjes blijven achter in de trommel. Mopperend zet je het blik weer op zijn plaats. Ze hadden toch ook een wel een wafeltje kunnen nemen? Al was het maar om jou een plezier te doen! Je zou ook kunnen zeggen dat je vooraf beter over de combinatie van de koekjes had kunnen nadenken. Want waarom doe je kletskoppen in de trommel als je wilt dat mensen jouw wafeltjes proeven?

Pas op, een journalist haalt de krenten uit de pap

Zo kan het ook gaan met je verhaal. Als schrijvend journalist had ik eens een interview met een dame die gepassioneerd praatte over haar organisatie. Maar in al haar enthousiasme was ze vergeten om vooraf enigszins lijn in haar verhaal aan te brengen. Ze ratelde maar door zonder te accentueren wat mensen over haar organisatie moeten weten. Uiteindelijk stond er meer dan een uur gesprek op de band. Daar pikte ik de krenten uit die voor mijn lezers het meest interessant waren. De dame stuurde me na publicatie een mail: ze vond het wel een aardig verhaal, maar had liever gezien dat ik over een aantal andere zaken had geschreven die ze tijdens het interview had genoemd. Tja…

Probeer nooit om volledig te zijn tijdens een interview

Deze dame maakte een aantal klassieke fouten. Om te beginnen had ze niet voldoende over haar boodschap nagedacht: wat ga ik vertellen? Veel mensen (waaronder deze mevrouw) trappen in de valkuil van volledig willen zijn. Niet doen! Wees juist selectief in wat je vertelt! Daarnaast, weet dat wat je vertelt en hoe je het vertelt afhangt van twee zaken:

  1. De lengte (of zendtijd) die voor jouw verhaal beschikbaar is
  2. De doelgroep

In een verhaal voor de weekendbijlage van NRC kun je meer kwijt dan in een tweekoloms stukje in het plaatselijke huis-aan-huisblad. En het publiek van beide kranten verschilt ook nogal. Ook daar had de dame in kwestie vooraf niet over nagedacht.

Doe dat dus vooral wel als je de mogelijkheid krijgt om je verhaal onder de aandacht te brengen! En denk dan ook nog eens aan die koektrommel: bied journalisten geen kletskoppen aan als je wilt dat ze jouw zelfgebakken wafeltjes eten.

Over de auteur

Peter van den Assem is sinds 2017 managing partner bij MediaTrainingBenelux. (www.mediatrainingbenelux.com )Hij geeft mediatraining, debattraining en presentatietechniek aan het bedrijfsleven en de politieke wereld.  Voorheen werkte hij als journalist voor ondermeer De Wereldomroep, Radio Rijnmond en als journalist voor de geschreven media, waaronder BN/DeStem. Ook werkte hij als tv-presentator/anchorman voor diverse tv-programma’s.