Frequently asked questions
Wat is een mediatraining
Een mediatraining helpt u vooral om uw verhaal zo goed mogelijk, zo volledig mogelijk en zo helder mogelijk in de media voor het voetlicht te brengen. Ook het beantwoorden van lastige vragen en het in handen houden van de regie over uw verhaal is een belangrijk aspect. Het is namelijk meer regel dan uitzondering dat een journalist uw woorden verkeerd weergeeft. Dankzij een goede mediatraining zal er minder snel twijfel ontstaan over uw woorden. Ook helpt mediatraining dat u aardig en deskundig overkomt.
Voor wie is een mediatraining nuttig?
Een mediatraining is eigenlijk een MUST voor iedereen die de kans loopt om geïnterviewd te worden door krant, radio, tv en de sociale media niet te vergeten. Dankzij mediatraining weet u ook wat u moet zeggen of hoe u moet reageren als u gevraagd of ongevraagd een microfoon onder uw neus geduwd krijgt. Geen enkele van onze mediatrainingen is standaard. We werken tailor made. Zo hebben we op maat gesneden mediatrainingen voor lokale en landelijke politici, bestuurders, burgemeesters, Euro-commissarissen, CEO’s, woordvoerders, auteurs, sporters (voetballers, wielrenners, springruiters, honkballers, enz.), zangers.
Waarom is mediatraining belangrijk?
Mediatraining bij ons is een mes dat aan twee kanten snijdt: u leert dankzij de aangeleerde technieken beter de regie houden over uw centrale boodschap(pen). Daarnaast is het de manier bij uitstek om uw verhaal te testen als u binnenkort bij Nieuwsuur of Terzake moet aanschuiven. Tijdens mediatraining helpen wij u om uw boodschappen nog scherper neer te zetten. Kort en bondig uw key messages te formuleren en zwakke punten in uw argumentatie bij te vijlen. Want zeg nu zelf: communicatiebeleid vindt u toch ook niet in uw eentje onder de schemerlamp van uw bureau uit? Nee, dat doe je vooral om op de gekozen boodschappen te trainen en om zo gezamenlijk tot het perfecte verhaal te komen.
Is iedereen geschikt voor mediatraining?
Eerlijk is eerlijk: je hebt natuurtalenten en je hebt mensen aan wie het niet besteed is. Net als met muziek maken heb je mensen die het meteen door hebben en mensen die het nooit zullen leren. Maar onze ervaring is dat in verreweg de meeste situaties we onze deelnemers op een schaal van 1 tot 10 minimaal 2 plaatsen kunnen doen opschuiven. Zo wordt een 4 al snel een dikke 6 en een 7 een dikke 9.
Wanneer is mediatraining nodig?
Mediatraining is niet alleen nodig en nuttig als u door een crisis zelf nieuws wordt. Ook bij positieve gebeurtenissen is het handig als u op een mediagenieke manier uw verhaal kunt vertellen. Wij merken trouwens regelmatig tijdens mediatraining dat veel bedrijven heel wat positief nieuws te melden hebben zonder dat ze dit beseffen. In die gevallen helpen we bedrijfsleiders hoe ze nieuws kunnen maken. Want ja…, nieuws is vaak maakbaar!
Hoe selecteer je een mediatraining of mediatrainer?
Een goede mediatrainer moet natuurlijk weten hoe de media werken, wat nieuws is, waar journalisten naar op zoek zijn, welke vraagtechnieken (tricks) en vraagvalkuilen zij bewust en onbewust graven om u dingen te laten zeggen die u liever nog even achter de kiezen had willen houden. Belangrijk is dat hij het vak van trainer/coacher verstaat. Dat hij over voldoende psychologisch inzicht beschikt, dat hij in staat is om het zelfvertrouwen van de deelnemers te versterken. Want een goed interview weggeven als het er echt op aankomt is niet alleen het leren van techniek, maar ook een ‘state of mind’. Daarom is zelfs iemand met de meest gedegen journalistieke achtergrond niet altijd geschikt voor dit vak. Net zoals ook een topvoetballer niet altijd geschikt is om toptrainer te worden. Maar je wordt pas echt een top mediatrainer als je naast deze kenmerken ook beschikt over voldoende maturiteit en maatschappelijk inzicht. Dat je als het ware een soort maatschappelijke helicopter-view hebt waardoor je je opdrachtgevers maximaal kunt helpen bij het scherp stellen van key messages (message development) die staan als een huis. Daarop worden onze trainers geselecteerd! En daarom zeggen wij: mediatraining is een vak, ons vak!
Hoe ziet een goede mediatraining er uit?
Geen enkele mediatraining is bij ons hetzelfde. We werken tailor made. Na ontvangst van de opdracht volgt een bijkomende briefing. Op basis hiervan maken we realistische cases op maat waarmee we aan de slag gaan tijdens de training. Afhankelijk van de reeds aanwezige ervaring, kennisniveau of functie van de deelnemer en de leerdoelstellingen gaan we dan aan de slag. Voorafgaand aan de mediatraining ontvangen de deelnemers een syllabus met de belangrijkste do’s & don’ts zodat we tijdens de training geen tijd hoeven te verliezen met theoretische beschouwingen. Onze aanpak is learning by doing, ofwel vlieguren maken.
Alle interviews worden op camera opgenomen en daarna samen met u geanalyseerd. Aan de hand hiervan ontvangt u tips hoe te verbeteren.
Belangrijk is ook of het gaat om een training voor krant, radio en tv of voor een bepaald format binnen een van deze drie media. Bijvoorbeeld een interview voor het journaal is anders dan wanneer u te gast bent in een actualiteitenprogramma. Hetzelfde geldt voor een persoonlijk interview voor de krant of een journalist die voor een artikel een quote van u wilt.
Maar in alle gevallen nemen wij uw presentaties op video op. Bij trainingen voor de geschreven media dient de camera dan als leerhulpmiddel.
Is mediatraining een truc om de waarheid te verdoezelen?
Nee, absoluut niet. Dankzij mediatraining helpen wij u om kort en krachtig een helder verhaal te vertellen dat iedereen begrijpt. En dat levert alleen maar winnaars op: de kijker/luisteraar/lezer begrijpt wat u bedoelt, de journalist is tevreden omdat hij de juiste gast heeft uitgenodigd en u, en misschien nog meer uw partner, is tevreden als u uw verhaal helder en soepel voor de bühne brengt.
En zeg nu eens eerlijk: dat is toch ook heel prettig? Trouwens: liegen is in het huidige internettijdperk bijna altijd dodelijk! Zelfs met de beste mediatraining zult u niet in staat zijn om iets wat krom is recht te praten. Wel zult u dankzij een goede mediatraining in staat zijn om de zaken meer in perspectief te plaatsen. Al is het alleen al om uw kant van het verhaal helder in beeld te brengen. Natuurlijk leren wij u ook om bij ongewenste gebeurtenissen niet te expliciet de vuile was buiten te hangen. De journalist moet tenslotte zelf maar alert genoeg zijn. En mocht hij buiten zijn boekje gaan dan leren we u ook hoe u hem weer tot de orde roept om het zo maar te zeggen.
Waarom je bij mediatraining juist NIET moet leren om jezelf te blijven?’
‘Jezelf blijven’ is het meest platgetreden cliché dat de meeste mediatrainers tijdens mediatraining altijd roepen, maar dat is natuurlijk vette onzin. Goed overkomen is tot op zekere hoogte ook een stukje toneel spelen. Want de meeste mensen blijven beter echt niet zichzelf als ze plotsklaps een knots van een microfoon onder hun neus krijgen of een loei grote camera met felle lichten op hun gericht krijgen. Als ‘jezelf blijven’ dan betekent dat u, zoals de meeste mensen, verstijft van de schrik, dat uw ogen van de zenuwen alle kanten uitschieten, dat u begint te hakkelen en te stotteren, dan is zo’n vorm van ‘jezelf blijven‘ nu net iets wat we NIET bij u willen bereiken. Wel leren wij u hoe u met dergelijke situaties moet omgaan.
Dat begint met u een spiegel voor te houden. Dat vereist van uw zijde een stukje bereidheid tot kritische introspectie. Vervolgens leren wij u hoe u in dergelijke abnormale omstandigheden toch zo goed mogelijk uit de verf komt. In concreto helpen wij u uw non-verbale houding bij te sturen. Bijvoorbeeld door u te leren goed oogcontact te houden, door gecontroleerd te gesticuleren en betrokken over te komen, ook al voelt u zich innerlijk niet op uw gemak.
Natuurlijk vertrekken wij altijd wel vanuit uw eigen persoonlijkheid. Nooit zullen we proberen om van een saai en ingetogen karakter een vrolijke Frans of een swingende Casanova te maken. Ieder type mens heeft sterke en minder sterke kanten. De sterke zullen we uitvergroten en de minder sterke zullen we helpen wegmasseren. Trainen is tenslotte niet alleen leren, maar ook afleren…
Mediatraining helpt niet want journalisten schrijven toch hun eigen verhaal…
Nee, dat is onzin. De meeste journalisten zijn op zoek naar een goed en gebalanceerd verhaal. Al hebben bij crisissituaties veel journalisten wel de neiging om het voor de meest benadeelde partij op te nemen. De omwonenden die het slachtoffer zijn van de overlast, de stakers die onderbetaald worden, het milieu dat het slachtoffer is doordat u met verouderde apparatuur werkt, enzovoort. Journalisten zien zich in die gevallen vaak als een soort waakhond die het voor de zwakste partij moet opnemen. Ook denken ze dat de publieke opinie dat van hen verlangt. Het is dan zaak dat u tijdens interviews zich hier niet door laat verrassen en dat u op een empathische, correcte maar vooral ook op een slimme wijze omgaat met de psychologie van de journalist…
Wie zijn onze mediatrainers?
Onze mediatrainers beschikken enerzijds over langdurige journalistieke ervaring, anderzijds zijn ze op het hoogste niveau betrokken (geweest) bij het communicatie- en reputatiemanagement van talloze toppolitici, CEO’s enzovoort. Voor een profiel van onze trainers zie ook mediatrainingbenelux.nl/onsteam
Waar organiseren jullie mediatraining?
De opdrachtgever bepaalt waar de training plaats heeft. Meestal doen we dat op zijn lokatie maar desgewenst huren we een tv-studio of trainingslocatie bij hem in de buurt, waar ook in de BENELUX en zelfs daarbuiten.
Hoe langt duurt een mediatraining?
De ideale tijdsduur van een mediatraining is afhankelijk van het aantal deelnemers. 1 tot 2 deelnemers kunnen perfect doorgedreven getraind worden tijdens een dagdeel. Een dagdeel is een ochtend of een middag. Voor groepen van 3 tot 5 deelnemers is het ideaal om een hele dag te trainen, ofwel 2 aaneengesloten dagdelen.
Hoe vaak volg je mediatraining?
Dit is afhankelijk van ervaring en doelstelling. Om crisisteams van risicovolle bedrijven, zoals chemische bedrijven of voedingsproducenten alert te houden, is 1x per jaar voldoende. Voor doorgewinterde mediafiguren leert de ervaring dat een mediatraining een goede manier is om nog eens een spiegel voorgehouden te krijgen. Zonder het te weten vervallen sommige mensen weer in oude gewoonten en kan een refreshment, hoe goed ze ook zijn, soms veel toegevoegde waarde betekenen. Trainen en mediatraining in het bijzonder is immers niet alleen leren, maar ook afleren…
Kan ik ook een privé mediatraining volgen?
Ja, absoluut. we adviseren dan wel om niet langer dan 1 dagdeel, ofwel 3 max. 4 uur achter elkaar te trainen. Onze mediatrainingen zijn bijzonder intensief en de ervaring leert dat na die periode de leercurve afzwakt.
Kan de mediatraining ook in het Engels of Frans worden gegeven?
Jazeker. Door onze internationale gerichtheid en ervaring trainen we regelmatig in het Engels en het Frans.
Wat kost een mediatraining?
De kosten van een mediatraining worden bepaald door de mate van voorbereiding, leerdoelstellingen, taal (Nederlands, Engels, Frans), eigen professionele apparatuur of extern camera-, geluids- en belichtingsteam, eventuele huur tv-studio, reiskosten, locatiehuur en catering als de training extern plaats heeft en het aantal dagdelen. Dit laatste is afhankelijk van de groepsgrootte.
Graag maken we voor u een vrijblijvende offerte.
Neem nu per mail of via de telefoon contact met ons op en we zorgen ervoor dat u binnen 24 uur een offerte in uw mailbox hebt!