Wie zijn onze Mediatrainers?
Liesbet Mallekoote
LIESBET MALLEKOOTE heeft in de loop der jaren in verschillende functies in de journalistiek gewerkt. Ze begon haar carrière als verslaggever en presentator bij de radio, waar ze alle facetten van het vak leerde kennen. Na vijf jaar stapte ze over naar haar eerste liefde: de krant. Bij de Provinciale Zeeuwse Courant werkte Liesbet vijf jaar als eindredacteur en verslaggever. Ze interviewde ondernemers, politici, boeren, muzikanten en sporters. Voorlichters, woordvoerders, maar ook mensen die nooit eerder in contact kwamen met de pers.
Bijna 20 jaar geleden begon Liesbet haar eigen tekstbureau. Ze schrijft onder meer over waterveiligheid, jeugd- en ziekenhuiszorg en ondernemen.
Haar verhalen komen meestal tot stand na uitgebreide interviews over het onderwerp. Door middel van vragen tot de kern komen en die boodschap vertalen in een aantrekkelijk verhaal is de basis van haar werk en die komt haar als mediatrainer goed van pas. Liesbet weet hoe belangrijk het is dat de geïnterviewde zijn of haar verhaal goed weet over te brengen.
Bij Mediatraining Benelux zet Liesbet haar ervaring als interviewer en ‘message developer’ in om onze deelnemers te leren hun boodschap sterk en zelfverzekerd over te brengen. Zodat je niet achteraf denkt: waarom heb ik dat niet gezegd…
Theo Verbruggen
Theo Verbruggen is bekend als verslaggever voor het NOS journaal. Hij werkte 25 jaar voor de NOS onder meer bij het Radio 1 Journaal en als vaste verslaggever voor het 6 en 8 uur Journaal. Was daar koninklijk huis verslaggever maar hij versloeg ook vele crisissituaties in binnen- en buitenland. Denk aan boerenacties in het land of de aanslag in de tram in Utrecht. Dus gepokt en gemazeld in de journalistiek.
Theo weet als geen ander waar media naar op zoek zijn en hoe je het beste met journalisten kan omgaan. Hij heeft tips maar kan ook de valkuilen aanwijzen waar je als geïnterviewde in terecht kunt komen. Theo geeft door heel de Benelux mediatraining op locatie of in de door hembeheerde studio in Den Bosch.
Evert van Wijk
EVERT VAN WIJK werkte eerst in de journalistiek en stapte na 5 jaar over naar het bedrijfsleven. Daar werkte hij o.a. als communicatiedirecteur voor Dow Chemical in de Benelux.
Toen het woord mediatrainer eigenlijk nog niet bestond, startte Evert bijna 35 jaar geleden als een van de eerste mediatrainers in Europa vanuit de Europese hoofdstad Brussel, met een bureau gespecialiseerd in mediatraining en personal mediacoaching voor (top)managers en politici.
Evert geeft zelf uiterst zelden nog mediatrainingen. Wel is hij als adviseur en train-de-trainer coach actief verbonden aan MediaTraining Benelux.
Evert werkt(e) voor tal van bedrijven, organisaties en toppolitici in Belgie, Nederland en daarbuiten onder wie wijlen Pim Fortuyn, EU-commissarissen als Marianne Thyssen, de Belgische premiers Yves Leterme en Alexander Decroo alsook voor Bart De Wever,thans burgemeester van Antwerpen.
Theo Snijders
Theo Snijders werkte bijna 15 jaar in de vakjournalistiek en stapte daarna over naar de PR-wereld. Daar houdt hij zich vooral bezig met klanten in logistiek & transport, de bouw, industrie, mobiliteit en energie. Hij adviseert organisaties over hun positionering, messaging, contentstrategie en de organisatie en uitvoering van het persbeleid. Daarnaast schrijft hij in opdracht van zijn klanten nog regelmatig artikelen voor de vakmedia.
Theo verzorgt regelmatig trainingen voor zijn klanten. Vooral messagingsessies en kennismakingen met het Nederlandse medialandschap. Toen hij zich vanaf 2010 bezig ging houden met lobby-ondersteuning, risico- en crisiscommunicatieprojecten voor klanten in de (petro)chemie kwamen daar ook media- en interviewtrainingen bij.
Theo, die oorspronkelijk voor het onderwijs was opgeleid, was lange tijd betrokken bij het communicatie-onderwijs in de regio Arnhem. Hij verzorgde jarenlang the minor PR en mediarelaties aan de HAN en gaf regelmatig gastcolleges over crisiscommunicatie aan de Radboud Universiteit.
Serge Beckers
Serge Beckers draait al heel wat jaren mee in de crisiscommunicatie, en weet daardoor als geen ander dat de juiste bewoordingen en de juiste presentatie cruciaal zijn om direct de juiste boodschap te kunnen brengen en het gewenste effect te bereiken.
Hij heeft directeuren en bestuurders, MT-leden, salesmanagers, locatie- en communicatiemanagers, en nog vele andere functies voor de camera en de microfoon gezet, en hen laten zien wat er kan gebeuren als je je verhaal niet helder hebt, of als je in de valkuilen trapt die de interviewer voor je graaft.
Naast zijn ervaring als mediatrainer brengt Serge, als managing partner bij PR-bureau Wisse Kommunikatie, ook de nodige journalistieke ervaring mee. Daardoor kan hij voor iedere organisatie, ongeacht de sector, moeiteloos de communicatieve context schetsen waarin zij zich moet bewegen en moet proberen de regie te pakken, te behouden, of weer terug te pakken.
Jean Blavier
JEAN BLAVIER werkte ondermeer als politiek journalist voor het persagentschap Belga en als economische journalist voor La Libre Belgique en de financieeleconomische krant L’Echo. Ook werkte hij jarenlang als radio- en tv-verslaggever voor de Franstalige RTBF.
Dankzij Jean zijn we het enige trainingsbureau in de Benelux dat naast Engelstalige debat- en mediatraining ook trainingen kan aanbieden in het Frans.
Jean is auteur en co-auteur van diverse boeken over o.a. Finance en Economy. ( “Your Money”, “Het hof van Laken”, “The Practical Guide to Corporate Philanthropy”, enzovoort.)
Wat klanten van ons zeggen
No nonsens, leerrijk, pragmatisch en doelgericht!
Een erg waardevolle training. Met verdiepende en tegelijk heel praktische werkwijze, waarin vooral door middel van rollenspellen met reflectie gewerkt wordt aan het mediaoptreden zelf als aan het aanscherpen van de te vertellen boodschap. Een aanrader!
Evert traint mijn collega’s en mij al jaren … en ja, we zochten het soms bij andere mediatrainers …. maar keerden altijd terug. Wat kenmerkt Evert’s aanpak? Juist voldoende theoretisch inzicht maar vooral veel praktijk, no nonsens en pragmatisme.
‘Het grote voordeel voor ons van werken met Evert is dat hij de branche kent, daar ontzettend veel eigen ervaring heeft opgedaan en die inzet om ons te helpen. De persoonlijke benadering, op maat gemaakte trainingen en zijn kritische feedback, maken dat we graag steeds weer gebruik maken van zijn diensten.’
We werken al ruim 10 jaar met Evert van Wijk als mediatrainer. Hij is niet alleen één grote brok ervaring, maar hij weet het ook over te brengen. Dankzij zijn de aangeleerde technieken, voel ik me echt beslagen ten ijs tijdens mediacontacten.
Na 8 jaar met Evert van Wijk gewerkt te hebben, dachten we dat het tijd voor verandering was, maar nadat we diverse andere trainers hadden uitgeprobeerd, bleek uit de interne evaluatie dat de aanpak van Evert verre de voorkeur genoot.
Recente blogposts
Mediatrainingtip 18: Crisiscommunicatie en de NAM
Hoe de NAM tegen de wind in denkt te kunnen plassen zonder zelf nat te worden De meeste crisissituaties zie je niet aankomen. Maar er zijn crises die je mijlenver al ziet aankomen. Zoals de crisis die vandaag, 15...
Mediatrainingtip 17: Neem kritiek altijd serieus, ook al heet je prinses Laurentien
Neem kritiek altijd serieus. Zelfs als je prinses Laurentien heet! Neem kritiek altijd serieus, zelfs als je prinses Laurentien heet. Maar Laurentien deed dat niet en schoot een vette pr-bok. Eigenlijk een heel...
Mediatrainingtip 16: Tips voor Dick Schoof
Eerste mediaoptreden Dick Schoof: Vorige week tijdens een persconferentie stelde Dick Schoof zich voor aan Nederland en door de ogen van een mediatrainer zoals ik, vond ik zijn eerste optreden voor verbetering vatbaar....