Eerste mediaoptreden Dick Schoof:

Vorige week tijdens een persconferentie stelde Dick Schoof zich voor aan Nederland en door de ogen van een mediatrainer zoals ik, vond ik zijn eerste optreden voor verbetering vatbaar.

 

Laat ik eerst zeggen wat ik goed aan hem vond:

– ik geloof die man.
– Daar staat niet iemand die uit zijn nek staat te zwammen. Ik zou m.a.w. wel een tweedehands auto van hem durven kopen.
– Zijn antwoorden waren kort en bondig.

 

Waar is ruimte voor verbetering

Soms wat te bondig.
En ook wel wat mechanisch.

Geen poging om aardig en betrokken over te komen.
Waar is je empathie Dick? Volgende keer wel meenemen hè!

Ondanks de pauzes tussen zinnen, had hij de neiging om af en toe
– te snel te praten,
– woorden een beetje in te slikken aan het eind van de zin,
– geen of nauwelijks oogcontact maken met de aanwezige journalisten
– gespannen gezichtsuitdrukking (maar dat is begrijpelijk bij zo’n eerste vuurdoop voor het nationale journaille).
– voorlezen van papier
– koste wat het kost vasthouden aan de tekst

 

Blijf dicht bij jezelf

Nu hoef je echt geen swingende Casanova te zijn om de haerts en minds van de kiezers voor je te winnen.
En je moet natuurlijk ook niet de olijke Mark Rutte proberen uit te hangen als dat niet bij je past.
Je moet wel dicht bij jezelf blijven.

Zo heeft iedere politicus een eigen stijl.
En het is de taak van een mediacoach om die dingen die positief zijn verder uit te vergroten en de dingen die wat minder zijn wat weg te poetsen, wat weg te masseren.
Want mediatraining is niet alleen dingen aanleren, maar ook afleren.

 

1 miljoen voorkeurstemmen

Ik dacht tijdens Dick’s mediaoptreden aan Yves Letrme. Hem heb ik jarenlang getraind in ondermeer zijn functie als minister-president van Vlaanderen en later als premier van Belgie.
Net als Dick niet bepaald een flamboyant karakter. Maar hij haalde bijna 1 miljoen voorkeurstemmen omdat hij vertrouwen en geloofwaardigheid genoot.
Ga maar slapen kiezers, zei hij. Ik zorg voor goed bestuur en dus ook voor jullie portemonnee.

Net als Yves Leterme is Dick Schoof geen natuurtalent.
Maar hij is zeker ook geen mediaramp!
Laten we zeggen: momenteel een dikke zes!
Maar net als de meeste mensen die ik zoal in een mediatraining heb, valt er met de nodige mediacoaching zeker een acht van te maken.

KLIK HIER voor de persconferentie van Dick Schoof.